در سالهای اخیر، موضوع خودروهای فرسوده به یکی از دغدغههای اصلی جوامع مدرن و سازمانهای دولتی تبدیل شده است. دولتها با هدف بهبود کیفیت هوا، کاهش آلودگی محیط زیست و افزایش ایمنی جادهها، برنامههایی جهت حذف وسایل نقلیه قدیمی و جایگزینی آنها با خودروهای نوینتری ارائه نمودهاند. در این مقاله به بررسی دقیق برنامه دولت برای خودروهای فرسوده میپردازیم و اهمیت این برنامه در تازهسازی ناوگان حمل و نقل را با جزئیات تشریح میکنیم. همچنین نکاتی از قبیل تأثیرات اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی این اقدام بیان شده و نقش “خریدار خودرو اوراقی” و “مرکز اسقاط خودرو” در این برنامه به تفصیل بازگو میشود.
مقدمه
خودروهای فرسوده که اغلب به علت عدم رعایت استانداردهای زیست محیطی و فنی، نه تنها نقش منفی در آلودگی محیطی دارند بلکه میتوانند به عنوان عامل بروز حوادث رانندگی به حساب آیند، در سالهای اخیر بار دیگر به بحثهای عمومی و سیاستگذاریهای ویژه تبدیل شدهاند. تجربه برخی کشورها نشان داده است که حذف این خودروها و بهبود ناوگان حمل و نقل میتواند اثرات مثبتی در سطح اقتصادی و اجتماعی داشته باشد.
“تازهسازی ناوگان حمل و نقل، نه تنها به معنای کاهش آلودگی محیط زیست است بلکه موجب افزایش کیفیت زندگی شهروندان میشود.” — سخنرانی یکی از مقامهای بلندپایه دولت در همین باره.
برنامههای حذف خودروهای فرسوده از جمله اقداماتی است که در اکثر کشورها اجرا شده و مثالهای موفق آن در کشورهای اروپایی و برخی کشورهای آسیایی نظیر ژاپن و کره جنوبی مشاهده میشود. هدف از این مقاله ارائه تحلیل جامعی در خصوص ابعاد مختلف این برنامه و بررسی مزایا و معایب آن میباشد.
زمینه و ضرورت اجرای برنامه
آلودگی محیطی و تأثیرات زیست محیطی
یکی از اصلیترین دغدغههایی که دولتها را به سمت اجرای برنامه های حذف خودروهای فرسوده سوق میدهد، آلودگی هوا میباشد. خودروهای قدیمی به دلیل مصرف سوخت نامناسب، سطوح بالای انتشار گازهای گلخانهای مانند CO2، NOx و ذرات معلق باعث آلودگی شدید هوا و تخریب لایه اوزون میشوند. بر اساس آمار منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO)، آلودگی هوا سالانه موجب بیش از 7 میلیون مرگ زودرس در سطح جهان میشود. این واقعیت دولتها را وادار نموده تا با اقداماتی همچون برنامههای تازهسازی ناوگان حمل و نقل، به کاهش این آمار بپردازند.
ایمنی جادهای و کاهش تصادفات
علاوه بر تأثیرات زیست محیطی، خودروهای فرسوده به دلیل نقصهای فنی و عدم رعایت استانداردهای ایمنی، عامل مهمی در بروز حوادث رانندگی محسوب میشوند. بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازی، بیش از 30 درصد از حوادث جادهای در سالهای اخیر به دلیل نقص فنی و شرایط بد خودروها ثبت شده است. حذف این وسایل نقلیه و جایگزینی آنها با خودروهای استاندارد میتواند نقش بسزایی در کاهش این آمار داشته باشد.
تأثیرات اقتصادی و اجتماعی
اجرای برنامه حذف خودروهای فرسوده نه تنها از جهت مستقیم بهبود کیفیت هوا و ایمنی جادهها بصورت مثبت تأثیرگذار است، بلکه به لحاظ اقتصادی نیز مزایای فراوانی دارد:
- تامین اشتغال: با ایجاد فرصتهای شغلی در حوزههای مربوط به تجدید ماشینآلات، بازیافت قطعات و مدیریت مراکز اسقاط خودرو.
- تحریک بازار خودروهای نو: افزایش تقاضا برای خودروهای جدید که میتواند حاشیه سود قابل توجهی برای بخش خصوصی به همراه داشته باشد.
- کاهش هزینههای درمانی: با کاهش حوادث ناشی از مشکلات فنی خودروها، هزینههای درمانی و بیمهای کاهش پیدا میکند.
اهداف و جزئیات برنامه دولت
اهداف کلی برنامه
به طور کلی، اهداف برنامه دولت برای خودروهای فرسوده شامل موارد زیر میشود:
- ارتقاء کیفیت هوا و کاهش آلودگیهای زیست محیطی: حذف خودروهای قدیمی موجب کاهش انتشار گازهای گلخانهای و ذرات معلق در هوا میشود.
- بهبود ایمنی و کاهش نرخ تصادفات: ارتقاء فنی خودروهای موجود در شهر و جادهها موجب کاهش حوادث رانی خواهد شد.
- تسهیل دسترسی به خودروهای مدرن و استاندارد: بهبود شرایط حمل و نقل عمومی و شخصی از طریق جایگزینی وسایل نقلیه قدیمی با خودروهای نوین.
- توسعه و ایجاد زیرساختهای مربوط به بازیافت خودرو: ایجاد “مرکز اسقاط خودرو” به عنوان نقطه اصلی تجمیع و بازیافت خودروهای قدیمی.
سیاستهای اجرایی
دولت با تدوین سیاستهایی جهت اجرای برنامه، مراحل و دستورالعملهای لازم را برای حذف خودروهای فرسوده تعیین کرده است. برخی از این سیاستها عبارتند از:
- تشویق مالی: اعطای یارانهها و تسهیلات مالی به مالکان خودروهای قدیمی جهت تعویض آنها با وسایل نقلیه جدید یا بهرهمندی از تسهیلات پرداخت اقساطی.
- مقررات سختگیرانه از نظر فنی و استاندارد: اعمال معیارهای سختگیرانه در آزمونهای فنی خودروها جهت تضمین ایمنی و استانداردهای زیست محیطی.
- برگزاری نمایشگاههای خودرو: تنظیم نمایشگاههای خودرو به عنوان نقطه ملاقات خودروهای نوین با عموم مردم به منظور معرفی فناوریهای جدید و افزایش آگاهی مصرفکنندگان.
- توسعه شبکه «مرکز اسقاط خودرو»: راهاندازی مراکز اختصاصی جهت جمعآوری، بازرسی، بازیافت و تخریب خودروهای فرسوده به صورت استاندارد و مطابق مقررات.
- ایجاد پایگاه داده جامع: ثبت اطلاعات خودروهای فرسوده بهمنظور شناسایی، مدیریت و نظارت دقیق بر اجرای برنامه.
مثال و آمارهای اجرایی
به عنوان مثال، در شهرهای بزرگی مانند تهران و مشهد، برنامههای حذف خودروهای فرسوده به خوبی در حال اجراست. در تهران، آمار آخرین سال نشان داده که در حدود 15 هزار خودرو فرسوده از ناوگان خارج شدهاند و این موضوع باعث کاهش قابل توجهی در سطح آلودگی هوا شده است. به علاوه، در رابطه با “خریدار خودرو اوراقی” نیز گزارشهایی مبنی بر افزایش تقاضا برای این نوع معاملات مشاهده شده که نشاندهنده کارآمدی برنامهها از نظر اقتصادی میباشد.
طبق گزارش آخرین نشریه اقتصادی کشور، از بین خودروهای حذف شده در برنامههای نظارتی اخیر، 40 درصد به صورت معاملهای میان “خریدار خودرو اوراقی” تحویل داده شده و 60 درصد در مراکز تعیینشده جهت بازیافت قرار گرفتهاند. این امر نشانگر نحوه مدیریت صحیح موجودی خودروهای فرسوده جهت جلوگیری از ایجاد زبالههای محیطی است.
:: برچسبها:
خودرو، اخبار، خبر، دولت،ماشین ,
:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0